Kawasaki Versys Forum banner

Hoe u een controlelampje van de motor kunt wissen en het probleem kunt oplossen?

4 reading
12K views 17 replies 6 participants last post by  onewizard  
#1 ·
Ten eerste is het belangrijk om te zeggen dat ik er de voorkeur aan geef om de Versys 650-2017 niet naar een dealer te brengen.
Ik neem aan dat het probleem te maken heeft met een elektrisch defect dat ik de vorige keer heb ervaren toen ik erop reed.
Hier is het volledige scenario:
Ik had een probleem met het starten van de motor als de standaard omlaag was. Het heeft zich uiteindelijk vanzelf opgelost.
Uiteindelijk kwam het terug met volle kracht, niet alleen startte het niet met de standaard omlaag, ik moest de koppeling indrukken en de standaard omhoog hebben om te starten.
Maar geen controlelampje van de motor.
De vorige keer dat ik erop reed, merkte ik niet dat ik de USB-oplader in de sigarettenaansteker had.
Dit is een speciale oplader, die ook de spanning in de accu meet zodra je de motor start.
Ik was me er niet van bewust, maar deze oplader heeft een probleem, hij ontlaadde de accu van mijn auto, zoals ik na mijn probleem ontdekte.
De dag dat het gebeurde, ging ik naar mijn werk en terug.
Op de heenweg had ik geen probleem, maar toen ik terugkwam, was het gek!
Het was alsof de motorfiets om de paar seconden aan en uit ging. Gedurende de rit.
De motor viel niet uit, omdat ik reed, ook al was de "accu losgekoppeld", maar door de snelheid zou de motor niet afslaan.
Maar het kijken naar het paneel was eng. Het ging constant aan en uit.
De rit was echter prima, wat betekent dat er behalve het elektrische defect geen ander probleem was.
Als ik niet naar het paneel had gekeken, zou ik niet weten dat er een probleem was.
Pas na deze rit begon het controlelampje van de motor.

Enkele vragen:
Is er een manier om een OBD-apparaat te gebruiken om het probleem voor deze Versys te lezen?
Zijn er suggesties over hoe hier verder te gaan?

Bedankt

#2 ·
...

Enkele vragen:
Is er een manier om een OBD-apparaat te gebruiken om het probleem voor deze Versys uit te lezen?
Zijn er suggesties over hoe hier verder te gaan?

Bedankt
Ik antwoord mezelf, ik ontdekte dat de codelezer native is en de code is 62.
(Om de code te lezen, de indicator in ODO laten staan, de motorfiets uit- en aanzetten, niet de motor, druk 2 seconden op de linkerpaneelknop en voilà, de code wordt getoond)
Verder ontdekte ik dat servicecode 62 een probleem is met de subthrottle valve actuator.
Blijkbaar is de stroom naar de actuator het probleem.
Het kan, zoals ik al zei, zijn getriggerd door de defecte USB-oplader.

Nog steeds suggesties aanvaardend.
Bedankt

#4 ·
Ik antwoord mezelf en ontdekte dat de codelezer native is en de code 62.
(Om de code te lezen, de indicator in ODO laten staan, de motorfiets uit- en aanzetten, niet de motor, druk 2 seconden op de linkerpaneelknop en voilà, de code wordt getoond)
Verder ontdekte ik dat servicecode 62 een probleem is met de subthrottle valve actuator.
Blijkbaar is de stroom naar de actuator het probleem.
Het kan, zoals ik al zei, zijn geactiveerd door de defecte USB-oplader.

Ik accepteer nog steeds suggesties.
Bedankt
Als je super geweldig wilt zijn, zouden een paar foto's van het proces echt cool zijn als je tijd hebt. Ik ben hier ook al angstig over geweest. Misschien lees ik de sectie in mijn servicehandleiding.
Let op, de servicehandleiding is een geweldige investering, ik heb de mijne voor ongeveer $40 van eBay gekregen.

#5 ·
Wat bedoel je met de accu was losgekoppeld?

Als deze letterlijk losgekoppeld was, kan dat je probleem zijn. De accu absorbeert spanningsschommelingen. Hoewel ik het laadcircuit niet in detail heb bekeken, kan het ook zijn dat de uitgangsspanning van de dynamo zo hoog was dat de elektronica haperde.

#7 ·
Wat bedoel je met de batterij was losgekoppeld?

Als hij letterlijk losgekoppeld was, kan dat je probleem zijn. De batterij absorbeert spanningsschommelingen. Hoewel ik het laadcircuit niet in detail heb bekeken, kan het zijn dat de uitgangsspanning van de dynamo hoog genoeg was om de elektronica te laten haperen.
Bedankt voor het antwoorden.
"Batterij was losgekoppeld" tussen "", om te betekenen dat het was alsof ik tijdens de rit de sleutel aan en uit zette. De batterij was aangesloten, wat betekent dat de draden zaten waar ze moesten zitten.
Met andere woorden, je weet wat je op je kilometerteller ziet als je de motor aanzet, dit gebeurde om de paar seconden.
Het is de eerste keer dat ik dit soort problemen zie.

#13 · (Edited)
Het zou een elektrisch verbindingsprobleem met het contactslot kunnen zijn. Of, een kleine mogelijkheid is een intermitterende verbinding met een zekering. Of een slechte accukabel, accuverbinding of massaverbinding met het frame.

De 62-code kan volledig onjuist zijn. Uw symptomen klinken als een groot elektrisch voedingsprobleem.
Bedankt.
Ik ben het ermee eens, 62 is te generiek, hoewel de handleiding wat informatie geeft over hoe het te controleren.
Er is echter geen duidelijk symptoom tijdens het rijden. Ik zal het verder controleren.

Ik vergat te vermelden dat ik me na dit probleem realiseerde dat de usb-oplader de batterij van mijn auto leegtrok. Er moet dus ergens in het circuit kortsluiting zijn geweest toen de oplader was aangesloten.

#17 ·
Nog wat info.
Ik heb de handleiding gevolgd om het probleem te testen (foutcode 62).
Ik heb een aantal dingen gedemonteerd om toegang te krijgen tot de kleppen en de ECU (uiteraard volgens de handleiding).
Ik heb alles gecontroleerd, behalve de maximale spanning, omdat ik de speciale kabel niet had.
Alles was in orde.
Ik heb de motor een paar dagen gedemonteerd laten staan (accu losgekoppeld).
Toen ik alles weer in elkaar zette (een hels karwei, want sommige schroeven zijn echt ellendig geplaatst), controleerde ik het en hoewel er geen schroef over was, kreeg ik nog 3 foutcodes (12, 13, 14, alle sensoren).
De Versys lijkt goed te lopen.
Ik zal proberen de codes te wissen en te kijken wat er gebeurt.
Hoe wis ik de codes?
Nou, ik zal deze thread volgen en ik zal terugkomen met de onderdelen die ik heb gekocht en of het succesvol was.

#18 ·
Veel speciale connectoren zijn nooit nodig als je de juiste vragen stelt en wat vindingrijkheid hebt.
Als voorbeeld kocht ik de kabelboomadapter voor de TPS, het was iets van $20 van de dealer. @invader maakte zijn eigen.

• Like
Reactions: JT in GA