Ik geef niet veel commentaar op olie-threads, meestal doe je ding als je er sterk over denkt. Je motor gaat niet dood als je de olie niet 10.000 km ververst. Levensduur van de motor, nou ja, maak je geen zorgen, we doen het allemaal prima, ongeacht onze voorkeuren, geen zorgen. Het is allemaal niet zo vies, je hebt tenslotte een filter.
De transmissietandwielen scheren olie, maar dat vermindert de smerende eigenschappen niet veel, alleen de schakelkwaliteit. Bepaalde oliën werken beter.
Ik zou me voornamelijk aan 10-40 houden, misschien 15W40. 20 wordt een beetje te dik voor die koude starts waarbij je snel olie wilt hebben waar het moet zijn in de eerste 30 seconden. Korte ritten slecht, lange ritten goed. Als het allemaal korte ritten of woon-werkverkeer zijn, verkort dan je interval.
Olie verkleurt bij gebruik, maar als het echt zwart is, heb je mogelijk een blowby-probleem, waarbij een compressietest kan helpen.
Overvullen? Ik ga tot maximaal bij het vullen, ik wil dat mijn motoren alle olie beschikbaar hebben. Een paar ons overvullen veroorzaakt geen problemen, je zou het grof moeten overvullen. Olie zit ruim onder de krukas, maar er is de "windage"-factor, dus ja, overvul niet grof.