Kawasaki Versys Forum banner

Hoe vaak de motorolie verversen

23K views 65 replies 24 participants last post by  Kris  
#1 ·
Ik merkte dat sommige leden hier spreken over het verversen van olie om de 5.000 (mijlen?). Het lijkt erop dat de olie op dat moment behoorlijk zwart zou zijn. Ik ben een beetje pietluttig in deze kwestie en ververs de olie om de 3.000 km. En ik vraag me af of het gunstig is voor de levensduur van de motor of niet?

#4 ·
12.000 km lijkt wel erg veel. Als ik naar mijn magnetische olieplug kijk, zie ik zelfs na 3.000 km metaalschaafsel eraan vastzitten. Omdat ik meerdere motoren heb, heb ik niet het gevoel dat ik de olie zo vaak ververs, en ik vind het leuk om olie te verversen; het geeft me plezier om te zien dat de motor nieuw, vers bloed krijgt. Maar misschien is het overdreven, ik weet het niet. Ik vraag me af of er studies zijn geweest over hoe de lengte van de intervallen bij het verversen van de olie de levensduur van de motor zou beïnvloeden. Ik denk dat het moeilijk is om een duidelijke conclusie te trekken, omdat er zoveel variabelen zijn, zoals rijstijl, enz... Trouwens, ik vervang de oliefilter om de andere keer.

#7 ·
12.000 km lijkt me vreselijk veel. Als ik naar mijn magnetische olieplug kijk, zie ik zelfs na 3.000 km metaalschaafsel eraan zitten. Omdat ik meerdere motoren heb, heb ik niet het gevoel dat ik zo vaak olie ververs, en ik vind het fijn om olie te verversen; het geeft me plezier om te zien dat de motor nieuw, vers bloed krijgt. Maar misschien is het overdreven, ik weet het niet. Ik vraag me af of er studies zijn geweest over hoe de lengte van de intervallen bij het verversen van de olie de levensduur van de motor zou beïnvloeden. Ik denk dat het moeilijk is om een duidelijke conclusie te trekken, omdat er zoveel variabelen zijn, zoals de rijstijl, enz... Trouwens, ik vervang de oliefilter om de andere keer.
Misschien heb je een betere oliefilter nodig als je die zo vaak vervangt en nog steeds metaalschaafsel ziet.

#5 ·
Zoals je zei, zijn er veel variabelen, zoals als je elke week lange ritten maakt, dan is het goed om de olie met korte tussenpozen te vervangen, maar als je ritten kort zijn, kan de olieverversing wat worden uitgerekt.

#21 ·
Zoals je zei, zijn er veel variabelen, zoals als je elke week lange ritten maakt, dan is het goed om de olie met korte tussenpozen te vervangen, maar als je ritten kort zijn, kan de olieverversing wat worden uitgerekt,
Ik ben hier geen eikel, maar als je elke week lange ritten maakt, is je olie in betere staat dan korte ritten, vooral als je olie geen tijd heeft om hogere bedrijfstemperaturen te bereiken. Wanneer je olie opwarmt, kan water dat in je carter is gecondenseerd, uitkoken/verdampen, waardoor wordt voorkomen dat dat water op metalen onderdelen komt te zitten. Korte ritten die de motor niet opwarmen, laten dit niet gebeuren. Ik rijd het hele jaar door met mijn motor, ververs mijn olie om de 5000 mijl en laat deze af en toe testen. Ik gebruik Rotella T4 en dat al mijn hele motorleven lang. Ik heb nog nooit olie laten testen die niet aan elke minimumstandaard voor bescherming voldeed of deze overtrof. Mijn KLR 650 heeft nu meer dan 84.400 mijl en gaat nog steeds sterk mee.
Goede olie is essentieel. Zorg ervoor dat het de MA/MA2-classificatie heeft. De ingenieur van de olietestfaciliteit die ik gebruik, zegt dat natte koppelingen (motoren die dezelfde olie gebruiken in de koppeling/transmissie/carter) de neiging hebben om oliën vrij snel te scheren. Een goede MA/MA2-olie is hier beter tegen bestand dan gewone auto-oliën.
Ik weet dat dit een Versys-forum is, het wordt mijn volgende motor. Sorry voor de KLR-referentie.

#9 ·
Kawi zegt 12.000 denk ik, ik doe 10.000. Het kan geen kwaad om kortere intervallen te doen als je je daardoor beter voelt. Ik gebruik het grotere filter om wat meer olie te vervoeren en ervoor te zorgen dat het oliepeil tot de bovenste lijn op het kijkglas is gevuld. Ik heb geen magnetische aftapplug gebruikt, maar ik hou van de wetenschap erachter.

#10 ·
Kawi zegt 12.000 denk ik, ik doe 10.000. Het kan geen kwaad om kortere intervallen te doen als je je daardoor beter voelt. Ik gebruik het grotere filter om wat meer olie mee te nemen en zorg ervoor dat het oliepeil tot de bovenste lijn op het kijkglas is gevuld. Ik heb nog geen magnetische aftapplug gebruikt, maar ik vind de wetenschap erachter wel interessant.
Ik vroeg me af over dit probleem van het overvullen van de motor. Is er niet een gevaar van het opblazen van de afdichtingen?

#11 ·
Bovenste lijn op het glas. Het gebruik van een groter oliefilter is iets dat u zelf zult moeten onderzoeken. Veel mensen doen het om de motor te helpen koelen en in ons geval, met name de stator die veel werk verzet.

#14 ·
Om de 6000 km ga ik naar een erkende Kawasaki-service. De serviceman gebruikt Motorex Formula 15W50 semi-synthetisch.

Kawasaki handleiding zegt om de 12.000 km.
Service vaker bij gebruik onder zware omstandigheden: stoffig, nat, modderig, hoge snelheid of frequent starten/stoppen.

#19 · (Edited)
Misschien moet ik eens 15w-50 proberen... Ik zou de 7500 mijl rijden als de motorfiets "me zou laten" / ik me er prettig bij zou voelen. Dit komt van iemand die zijn olie vaker ververst dan in de specificaties van de fabrikant voor auto's/vrachtwagens. Het probleem is dat mijn motorfiets echt moeilijk schakelt na iets meer dan 2500 mijl op de olie, als een klok, dus dan ververs ik hem. Ik ben begonnen met het gebruik van MC-specifieke volledig synthetische olie toen mijn '09 nieuw voor me was, maar omdat deze eerder vervangen moest worden dan gespecificeerd, ben ik overgestapt op de RotellaT en die presteert net zo goed, aangezien geen van beide me tot 7500 mijl bracht, dus ik heb gewoon goedkopere olie gebruikt die vaker werd ververst, omdat de dure olie me niet meer tijd opleverde... Hoe koud zijn de omgevingstemperaturen waarop jullie 15w-50-mannen dat gebruiken? Ik rijd veel, zelfs bij vriestemperaturen, maar ben er nog niet veel onder gereden. Om het te verduidelijken: ik ben er zeker van en voel me er prettig bij om de motor de hele 7500 mijl te laten draaien zonder te verversen, het is de transmissie waar ik me zorgen over maak, aangezien ze de olie delen. Ik denk dat de olie na 2500 mijl te veel verdunt om de tandwielen te blijven beschermen. Tandwielen hebben een hoge druk bij lage oppervlaktetemperatuur langs de tanden. Motoronderdelen hebben een hoge snelheid om de oliefilms meer mogelijkheden te geven om de oppervlakken te beschermen.

#23 ·
Olie verkleurt bij gebruik, maar als deze daadwerkelijk zwart is, heeft u mogelijk een blowby-probleem, dat een compressietest kan helpen bepalen.
Mijn V650's kregen hun EERSTE olieverversing na ongeveer 50 mijl (toen ik met de NIEUWE motorfiets thuiskwam), en mijn herinnering is dat NA DIE verversing - de olie ALTIJD zwart leek bij de olieverversingen.

#20 · (Edited)
Als ik in een koud klimaat zou wonen, zou ik 10w40 gebruiken. Waar ik nu woon, in Thailand, is het erg warm, dus ik gebruik 15w50. Ik denk dat 20W50 ook wel goed zou zijn. Olie met een hogere viscositeit is beschermender, maar kan een hoger brandstofverbruik veroorzaken, omdat de motorfiets meer moeite moet doen om de dikke olie door al die krappe ruimtes in een moderne motorfiets te verdelen. De oudere motoren of Harley (luchtgekoeld) gebruiken 20w50. Ik gebruik meestal volledig synthetische Motul. Sommigen zeggen dat Mobil niet volledig synthetisch is, ik weet het niet. Iemand schreef:
"Ik heb Mobil hier jaren geleden over gebeld. Ze gaven toe dat het niet 100% synthetisch is. Ik vroeg hen waarom ze het als synthetisch bestempelen als het in feite een mengsel is. Mijn telefoontje werd doorgeschakeld naar de onderzoeksafdeling, daarna werd ik doorverbonden met een technicus. Het antwoord van de technicus was: "We labelen het alleen zo in de VS", hou je niet van de manier waarop Amerika oliemaatschappijen reguleert."
De observatie dat het schakelen na een tijdje moeilijker wordt, moet in overweging worden genomen. Dit betekent dat de olie na enkele kilometers een deel van zijn beschermende eigenschappen verliest. Het zou interessant zijn om de olie in een laboratorium te laten controleren.
Ik denk persoonlijk dat het onredelijk is om de olie te verversen volgens de aanbevelingen van de fabrikant. De olie is dik, zwart en ziet eruit als troep. Ik zou zoiets nooit in mijn motorfiets gebruiken. Het feit dat men een hoge kilometerstand op een motorfiets kan hebben terwijl men de olie zelden ververst, is geen doorslaggevend argument...
Trouwens, ik heb ergens gehoord dat de reden waarom fabrikanten zulke lange intervallen voorstellen, is dat ze met elkaar concurreren om de laagste eigendomskosten te bieden.

#26 ·
Ik geef niet veel commentaar op olie-threads, meestal doe je ding als je er sterk over denkt. Je motor gaat niet dood als je de olie niet 10.000 km ververst. Levensduur van de motor, nou ja, maak je geen zorgen, we doen het allemaal prima, ongeacht onze voorkeuren, geen zorgen. Het is allemaal niet zo vies, je hebt tenslotte een filter.
De transmissietandwielen scheren olie, maar dat vermindert de smerende eigenschappen niet veel, alleen de schakelkwaliteit. Bepaalde oliën werken beter.
Ik zou me voornamelijk aan 10-40 houden, misschien 15W40. 20 wordt een beetje te dik voor die koude starts waarbij je snel olie wilt hebben waar het moet zijn in de eerste 30 seconden. Korte ritten slecht, lange ritten goed. Als het allemaal korte ritten of woon-werkverkeer zijn, verkort dan je interval.
Olie verkleurt bij gebruik, maar als het echt zwart is, heb je mogelijk een blowby-probleem, waarbij een compressietest kan helpen.
Overvullen? Ik ga tot maximaal bij het vullen, ik wil dat mijn motoren alle olie beschikbaar hebben. Een paar ons overvullen veroorzaakt geen problemen, je zou het grof moeten overvullen. Olie zit ruim onder de krukas, maar er is de "windage"-factor, dus ja, overvul niet grof.
Eens heb ik de motor overvuld, zodat de olie tot de bovenkant van het venster kwam, boven de bovenste markering. Zou dat als overmatig overvullen worden beschouwd?

#25 ·
Ik heb een paar jaar geleden Amsoil Metric Oil geprobeerd en ontdekte dat het de hype niet waarmaakte. Binnen 5000 km werd het schakelen erg stroef. Overgestapt op Motul 7100 en ververs het gewoon om de 12000 km. De binnenkant van de motor is brandschoon bij bijna 80000 km.

#27 ·
Als je nog een beetje lucht kunt zien, is het naar mijn mening geen overvulling.... waar hebben we het over, een paar drie ons? Zodra je de motor start, daalt het niveau aanzienlijk..... zie je het nu überhaupt in je kijkglas? Een gezonde liter of meer is net door de motor gegaan.
In het belang van de wetenschap heb ik de oliedaling op een FJR gemeten, omdat ik een motor helemaal uit elkaar had gehaald...... 2 liter verdwijnt zodra je hem start. Een aanzienlijke overvulling komt echter te dicht bij de krukas, de bovenkant van het kijkglas op die motor is 36 mm tot de onderkant van de krukas, wat een "overvulling" van ongeveer 0,5 liter was. Op een Versys met hun lagere oliecapaciteit zou ik denken dat overvulling tot de bovenkant van het kijkglas iets minder zou zijn. Je houdt toch wel bij hoeveel je erin gooit, hoop ik, dus ik hoop ook dat je niet grof overvult. Met een paar olieverversingen zou je precies moeten weten wat je erin moet gooien...
Wat ik wil zeggen is dat als je weet dat het niet over de bovenkant van het kijkglas is, het goed is.

#28 ·
Als je nog een beetje lucht kunt zien, is het naar mijn mening geen overvulling.... waar hebben we het over, een paar drie ons? Zodra je de motor start, daalt het niveau aanzienlijk..... zie je het nu überhaupt in je kijkglas? Een gezonde liter of meer is net door de motor gegaan.
In het belang van de wetenschap heb ik de oliedaling op een FJR gemeten, omdat ik een motor helemaal uit elkaar had gehaald...... 2 liter verdwijnt zodra je hem start. Een aanzienlijke overvulling komt echter te dicht bij de krukas, de bovenkant van het kijkglas op die motorfiets, wat een "overvulling" van ongeveer 0,5 liter was. Op een Versys met hun lagere oliecapaciteit zou ik denken dat overvulling tot de bovenkant van het kijkglas iets minder zou zijn. Je houdt wel bij hoeveel je erin gooit, hoop ik, dus ik hoop ook dat je niet grof overvult. Met een paar olieverversingen zou je precies moeten weten wat je erin moet gooien...
Wat ik wil zeggen is dat als je weet dat het niet over de bovenkant van het kijkglas is, het goed is.
Bedankt! Ik vroeg me af hoe ik het overtollige olie eruit kon halen? Volgens de handleiding, met een spuitje vanaf de vuldop. Het werkte niet voor mij; ik kon met de rubberen slang de olie niet bereiken.

#29 ·
Eens vulde ik per ongeluk te veel in, dus nam ik mijn plastic oliepan, maakte die GOED schoon, liet de olie erin weglopen, decanteerde de olie terug in de oliekannen en vulde de carterpan CORRECT bij!

#32 ·
Ik verving de olie om de 12.000 km op mijn vorige Versys en had er geen problemen mee, dus ook met 136.000 km op de teller. Altijd motorolie, synthetisch, en Bosch 3300 filters gebruikt.

Als ik me goed herinner, schrijft de handleiding olieverversingen om de 12.000 km met minerale olie voor, en het volgen van dat interval met synthetische olie is al veilig.

#34 ·
Ik heb de olie elke 12.000 km ververst op mijn vorige Versys en had er geen problemen mee, dus ook met 136.000 km op de teller. Altijd motorolie gebruikt, synthetisch, en Bosch 3300 filters.

IIRC schrijft de handleiding voor olieverversingen om de 12.000 km met minerale olie, en dat interval aanhouden met synthetische olie is al aan de veilige kant.
dat is best verbazingwekkend. Heb je ooit de motor moeten openen om iets te repareren?

#35 ·
Ik heb nog een vraag. Ik woon parttime in India en een aantal van mijn fietsen staan daar. Ik vul de fietsen altijd met verse synthetische olie als ik ze opsla. Maar nu staan ze er al bijna 2 jaar en ik betwijfel of ik in de huidige situatie snel terug kan gaan. Moet ik de olie opnieuw verversen? Verslechtert het na verloop van tijd? In de fiets zitten is niet hetzelfde als in een fles, omdat er wat oxidatie plaatsvindt.

#39 ·
Mijn enige zorg bij het afleggen van langere afstanden tussen olieverversingen is dat de Versys slechts 2,3 liter olie bevat en dat je bij een filterwissel slechts 1,8 liter ververst. In mijn ogen is dat niet veel olie. Wat betreft het laten zitten van olie in een motor gedurende jaren, ja, die zal na een paar jaar verslechteren. Daarom stellen de fabrikanten altijd: "Zelfs als je niet genoeg kilometers maakt om een olieverversing uit te voeren, ververs dan de olie minstens één keer per jaar". Er zitten altijd zuren, waaronder vocht, in de olie die hun werk gaan doen op de onderdelen in een motor. Na verloop van tijd verliezen de bewegende delen in de motor en transmissie hun oliefilmbescherming. Synthetische oliën zijn beter in het bieden van deze oliefilmbescherming, maar na verloop van tijd komt ook dat in de carter terecht.

Ik heb de neiging om eerder dan later te verversen. Olie is in mijn ogen een goedkope verzekering.

#40 ·
Ik HOOP dat dit geen herhaalde post is: Ik ververs ALTIJD olie na 5.000 mijl // 8.000 km, dus ik kijk gewoon naar mijn kilometerteller voor de huidige kilometerstand en ALS de getallen LINKS van de "," deelbaar zijn door "5" in de VS, of door "8" in Canada, dan is het tijd om de olie en het filter te verversen!

EN ik gebruik ALLEEN Mobil1 15w-50

(y)(y)

:cool:

#46 ·
IK HOOP dat dit geen herhaalde post is: IK VERVERS ALTIJD olie bij 5.000 mijl // 8.000 km, dus ik kijk gewoon naar mijn kilometerteller voor de huidige kilometerstand en ALS de getallen LINKS van de "," deelbaar zijn door "5" in de VS, of door "8" in Canada, dan is het tijd om de olie en het filter te verversen!

EN IK gebruik ALLEEN Mobil1 15w-50

(y)(y)

:cool:
je bent echt een sterke aanhanger van Mobil 1. het is niet eens een synthetische olie. ik ben er onlangs toe geneigd Shell ultra advanced te gebruiken. het is volledig synthetisch en niet gemaakt van ruwe olie