Kawasaki Versys Forum banner

uw oliepeil controleren

1 reading
23K views 12 replies 9 participants last post by  aboyandhisversys  
#1 ·
Af en toe vraagt iemand hoe we de olie controleren op onze 650's, dus ik vertel wat ik doe - houd de V rechtop na het uitschakelen, dan kijk ik naar beneden en zie ik het niveau.

MAAR, tijdens mijn cross-Canada rit merkte ik ook dat het oliepeil zichtbaar blijft in het 'venster' nadat je de motor op de zijstandaard hebt gezet, zoals blijkt uit een "lijn" van bellen en de kleur van de olie, dus een ANDERE methode om het te controleren.

Attachments

#3 ·
Je moet het controleren ????? :wink2::wink2:

#4 ·
Ik ben geen fan van het glazen oog. Ik had vroeger een Fuji-motor die een schroefdraadgat in de krukas op het juiste niveau had. Het enige wat je hoefde te doen was de olie-inlaat vullen tot de olie uit het gat liep, en poef! klaar.

Veel eenvoudiger en gemakkelijker om mee om te gaan. Het enige nadeel was dat je niet echt kon controleren of het niveau laag was, maar daar kon ik wel mee leven.

#6 ·
Rear spools and a paddock stand work well too.

Really a must have if you do your own work on the bike.
Ik zal zeggen dat het niveau VERSCHILLEND is tussen wielen op de grond en achterstand in gebruik (dus neus "laag" in tegenstelling tot waterpas). GEEN probleem zolang je het verschil in overweging neemt.

#7 ·
Ik vind het kijkglas boven een peilstok prettig. Snelle controle en geen druppels of papieren handdoeken nodig.

Kawasaki heeft het aan de juiste kant geplaatst door het tegenover de zijstandaard te plaatsen. Ik hurk of kniel en trek het naar me toe om het in evenwicht te brengen en te controleren. Het is gemakkelijker om het van je af te duwen en naar je toe te trekken als het zich van je begint te verwijderen.

Yamaha heeft het kijkglas aan dezelfde kant als de zijstandaard geplaatst. Vind ik niet zo prettig vanuit veiligheidsoogpunt.

Toen ik mijn grote Voyager XII had, gebruikte ik een tandartsspiegel om het niveau te controleren terwijl ik op de motor zat.

Een paddockstandaard brengt de motor een beetje uit het lood, maar als je alleen maar wilt controleren of je genoeg olie hebt voor een rit, dan is het prima.

Motoren met oliecarters zijn gemakkelijk te controleren. Motoren met droge carters hebben specifieke procedures voor het controleren van het juiste oliepeil. Bij sommige van de motoren die ik heb gehad, moest je een procedure van 6 minuten doorlopen om het oliepeil te controleren.

#8 ·
Vroeger controleerde ik religieus het oliepeil bij elke rit. Nu controleer ik het wekelijks, of voor elke sportieve rit/afstandsrit.

Ik controleer ook de bandenspanning met de luchttool maar één keer per week. Anders laat ik te veel lucht ontsnappen en moet ik regelmatig bijvullen!

#12 ·
...Ik controleer de bandenspanning ook maar één keer per week met de luchttool. Anders laat ik te veel lucht ontsnappen en moet ik regelmatig bijvullen!
Ik controleer de bandenspanning ELKE rit zoals truckers dat doen - met een hamer.

Ik begon met de spanningen waar ik ze wilde hebben, sloeg met de hamer en noteerde hoe het voelde; liet wat lucht ontsnappen - sloeg weer, etc.; en weer..., om me een basislijn te geven. Ik controleer om de paar weken met een meter en mijn spanningen zijn consistent OMHOOG gebleven.

#11 ·
De Versys is zo licht en het zwaartepunt zo laag in vergelijking met alle DOHC inline-viers die ik in de loop der jaren heb gehad, dat hem overeind trekken om het oliepeil te controleren heel gemakkelijk lijkt, en ik ben een zwakkeling van 165 pond. :^)