Ik las de titel verkeerd en dacht dat er BMW1300GS stond, maar hoe dan ook is de X300 beter dan zowel de 310 als de 1300.
Om te beginnen, ik reed rondjes om een paar vrienden op 1250GS'en op binnenwegen, en de discussie ging over hoe ik zo snel was? Huh, ik heb een derde van je vermogen, maar 60 kg minder gewicht en een derde van je kosten. Dus ik kan het me veroorloven om mijn motor twee keer te slopen en nog genoeg over te hebben voor een derde voor de kosten van je GS'en, die in alle eerlijkheid meer om het uiterlijk dan om de capaciteiten draaien.
Ik haal bijna twee keer de actieradius voor veel minder brandstof, 300 mijl per tank (17L) als de snelheid onder de 60 mph wordt gehouden. Ik kan 80 mph cruisen als ik dat wil, maar dat zijn niet de wegen waar deze motor voor is gemaakt. Een lichtere motor zal altijd beter sturen dan een zwaardere.
Nu ben ik van plan om volgend jaar, als ik met pensioen ga, met mijn X315 met z'n tweeën op tournee te gaan. Dus lagere kosten zijn aan de orde van de dag.
Ja, een supermens kan met een grote adventure bike offroad rijden met hoge snelheid, maar zo gebruikt 99,9% van de rijders deze NIET. Dus een lichtere motor zal altijd makkelijker te hanteren zijn, maar voor binnenwegen en grind-/bospaden is de X300 naar mijn mening de betere machine.
Mensen en hun portemonnee worden de hele tijd verleid door 'groter is beter'. Maar als ik lange, snelle kilometers wil maken, gebruik ik mijn VFR800 en die doet dat de hele dag, elke dag. Dus het juiste gereedschap voor de klus is de juiste manier om te gaan, naar mijn mening.
Zoals altijd: YMMV. 😁