Kawasaki Versys Forum banner

Het controleren van het motoroliepeil op een "paddock-standaard"!

2 reading
20K views 31 replies 11 participants last post by  fasteddiecopeman  
#1 ·
Als onderdeel van mijn 'oprukkende leeftijd' ben ik nogal huiverig om aan de rechterkant van de motor te gaan staan om te zien hoe het oliepeil is (het ZAKTE een keer toen ik dat deed, maar ik was niet gewond, hoewel mijn been EEN paar minuten bekneld zat), dus werkte ik aan een oplossing toen ik een olieverversing deed, de dag nadat ik 100.000 mijl had bereikt.

Ik liet mijn vrouw de 'zichtmeter' fotograferen terwijl ik de motorfiets van LINKS in evenwicht bracht, zijstandaard omlaag, totdat de foto het niveau op de VOLLE lijn liet zien toen ik genoeg olie had bijgevuld.

1-zijstandaard=verse olie door Ed Copeman, op Flickr

Toen maakte ik een korte rit (waardoor de olie ALTIJD zwart lijkt!), en bevestigde opnieuw met mijn vrouw dat het NOG STEEDS zelfs op de VOLLE lijn in mijn werkplaats was, op de volgende foto.

2-zijstandaard=motor draait een "beetje" door Ed Copeman, op Flickr

TOEN zette ik mijn TREX achterste paddockstand weer onder, en tilde de achterkant van de motor op, pakte mijn camera en keek naar 'WAAR VOL IS' als hij opgetild werd.

3-op paddockstand door Ed Copeman, op Flickr

NU kan ik mijn olie veilig controleren zonder een andere helper nodig te hebben.

Het is VOL als het oliepeil LICHTJES boven de lijn 'MINIMAAL OLIEPEIL' op de zichtmeter staat!

(y)(y)

:cool:

#7 ·
...paddock stand will not impact oil level reading. Just make sure bike is balanced left/right....
Dit is NIET waar!

ZOLANG UW ACHTERWIEL VAN DE GROND IS, IS DE MOTORFIETS NIET MEER IN DE LENGTE WATERPAS. DUS kunt u het JUISTE OLIEPEIL NIET bepalen!

#4 ·
Mijn paddockstand tilt de V zo hoog op dat het oliepeil nauwelijks af te lezen is. Als ik de olie ververs, sta ik aan de rechterkant, balanceer ik de motor en hurk ik dan om het peil te zien. Het is gemakkelijk te doen, vereist alleen wat zelfvertrouwen. Met oefening zou je de motor met één hand moeten kunnen balanceren, mits je op een vlakke ondergrond staat.

#8 ·
De onderoppervlakken van de banden moeten ten opzichte van elkaar waterpas staan voor een correcte meting.

Ik heb een blok hout dat gelijk is aan de toegevoegde hoogte van mijn standaard; Ik rol gewoon het voorwiel in het hout, til de achterkant op met de standaard en presto... de wielen staan gelijk. Geeft ook net iets meer speling bij het onderhoud. Misschien moet ik een fietslift aanschaffen hahaha.

#10 ·
Om het oliepeil te controleren, begin je met de motor op de zijstandaard. Ga aan de rechterkant staan en trek de motorfiets rechtop met je rechterhand op het stuur, zoek dan de zachte neutrale zone waar de motorfiets in evenwicht is zonder inspanning. Doe een langzame squat, controleer het peil en ga dan staan en laat de motorfiets op de zijstandaard rusten. Makkelijk, zelfs voor een oude vent zoals ik. Ik heb het mezelf moeten leren uit noodzaak, omdat ik alleen werkte.
PS: Ik controleer de olie terwijl ik een mini-lampje in mijn linkerhand vasthoud.

Re: het balanceren van de motor, bekijk deze dame met haar GS1200.

#12 ·
Ik had moeten zeggen: "Afgezien van de kwalen, het is gemakkelijk..."

Ik denk dat ik hier het verhaal heb verteld over vastgepind worden in de garage door mijn Concours. Veel zwaarder dan mijn V. Niet aanbevolen. Ook mijn eigen verdomde schuld.

#13 ·
Meer over evenwicht, 4 minuten de moeite waard om te bekijken. Hoe langer ik rijd, hoe meer ik het belang van vaardigheden op lage snelheid leer en hoeveel ik eraan moet werken. Beginnen met de motorfiets die stilstaat, is een goede plek om te beginnen.

#14 ·
Ik gebruik de achterste paddockstandaard vaak als ik mijn ketting inspuit en het oliepeil controleer terwijl hij in mijn garage staat. Zoals Eddie zegt, is het niet helemaal nauwkeurig, tenzij je ook de vooras paddock gebruikt om de motorfiets van voor naar achter waterpas te zetten. Best lastig. Ik heb ook een snelle stuur-plafondlift, maar dat is ook lastig voor een snelle controle. Zo is het leven van een oude man, ik vertrouw mijn evenwicht niet helemaal. Ik dacht erover om een multiplex oprit (een paar centimeter dik) te bouwen voor het voorwiel om de verhoogde achteras te compenseren. Als je helemaal geen olie ziet als hij alleen op de achterste paddockstandaard staat, heb je een probleem. Ik denk dat je op de achterste standaard iets meer niveau in het glas zou moeten zien. Maar op de weg na een lange dag, als ik het oliepeil wil controleren voor de gemoedsrust, is het nog steeds een evenwichtsoefening. De enige reden waarom ik een middenbok zou toevoegen, denk ik.

#16 ·
Ik heb er niet aan gedacht rekening te houden met het hoogteverschil als gevolg van niet-OEM-bandenmaten. Met behulp van gegevens van de Shinko-site is mijn achteras ongeveer 0,355 inch boven de standaardhoogte, terwijl mijn vooras 0,790 inch hoger is dan de standaard. Als je het verschil daarvan neemt, zou dat betekenen dat mijn vooras 0,435 hoger is dan de standaard ten opzichte van de achterkant, dus voor een echte meting zou ik daar rekening mee moeten houden, hetzij door de achterkant met 0,435 te verhogen, hetzij door de voorkant met hetzelfde bedrag te verlagen. Ik gebruik een blok hout onder de voorkant, dus ik zou dat blok met 0,435 moeten afschaven.

Ik zou zeker een toename van het vermogen ervaren als ik deze methode zou gebruiken.

Moraal van het verhaal... er is hier een beetje tolerantie. Een andere factor is de afstelling van de vering; de gebruikershandleiding geeft geen aanbevolen veringinstelling voor het oliepeilglas.

#17 ·
Als je zijkoffers hebt, is het vrij eenvoudig om aan de rechterkant te staan, de rem met de rechterhand vast te pakken, de fiets omhoog te trekken en je linkerbeen/heup/dij tegen de koffer te gebruiken om hem in evenwicht te houden. (Als de grond/vloer waterpas is, heb je de rechterhand niet eens echt nodig op de rem.) Ik kan mijn lichaam ver genoeg overbuigen om het oliepeilglas goed genoeg te zien met behulp van deze techniek, maar ik ben 1,75 m lang - als je lang bent of niet zo flexibel, zou het misschien moeilijker zijn?

#19 · (Edited)
Als onderdeel van mijn 'ouderdom' ben ik nogal huiverig om naast de rechterkant van de motor te gaan staan om te zien hoe het oliepeil is (het ZAKTE een keer toen ik dat deed, maar ik was niet gewond, hoewel mijn been EEN paar minuten vastzat), dus werkte ik aan een oplossing toen ik een olieverversing deed, de dag nadat ik 100.000 mijl had bereikt.

Ik liet mijn vrouw de 'peilglas' fotograferen terwijl ik de motorfiets van LINKS in evenwicht bracht, zijstandaard omlaag, totdat de foto het peil op de VOL-lijn liet zien nadat ik genoeg olie had bijgevuld.

Toen maakte ik een korte rit (waardoor de olie ALTIJD zwart lijkt!), en bevestigde ik met mijn vrouw dat het NOG STEEDS op de VOL-lijn in mijn werkplaats stond, op de volgende foto.

TOEN zette ik mijn TREX achterste paddck-stand weer onder en tilde de achterkant van de motor op, pakte mijn camera en keek naar 'WAAR VOL IS' toen hij werd opgetild.

NU kan ik mijn olie veilig controleren zonder een andere helper nodig te hebben.

Het is VOL als het oliepeil IETS boven de "MINIMALE OLIEPEIL"-lijn op het peilglas staat!

(y)(y)

Nou... beter dat de motor op je valt als hij stilstaat dan op warpsnelheid 9(y)

Als onderdeel van je (ons) 'ouderdom'; je zult dit misschien waarderen,
omdat het het inzetten van onze paddock stands tot een eenhandige klus maakt...
door de hefboomwerking/mechanisch voordeel te vergroten, d.w.z.
verhouding van waar onze inspanning wordt toegepast en de lengte van de standaard vanaf
de grond om de spoelen op de swingarm op te pakken.
Evenals meerdere andere voordelen zoals:
1. De standaard stabieler maken.

2. De band dichter bij de grond hebben als hij op de standaard staat,
kan men dan een wig tussen de band en de grond klemmen om de as "omhoog" te kantelen
wanneer de ketting wordt afgesteld en wanneer de asmoer wordt vastgedraaid...
Evenals natuurlijk het aanzienlijk gemakkelijker maken van het optillen van de motor...
Ik had een kennis met een GSXR 1000 die bij mij logeerde nadat
zijn vrouw hem eruit had gegooid... hij kon nooit begrijpen waarom ik
mijn ZX12R zo gemakkelijk kon optillen terwijl hij zijn gixxer met
zijn (dezelfde maar ongewijzigde) standaard aan het optillen was. lol... Ik kan zo'n klootzak zijn.

3. Het verschil in aangegeven oliepeil is verwaarloosbaar.

Als je dit wilt doen, meet dan de afstand tussen de band
en de grond (vóór het snijden) en trek de afstand af
die je de band van de grond wilt hebben, bijvoorbeeld 7/10 inch
daarvan, en snijd dan die hoeveelheid uit elke verticale poot en las de restanten aan elkaar.

Even voor de goede orde: de band komt ongeveer 3/32" minder van de grond dan je berekening, aangezien de as zich achter de pick-up spoelen op de swingarm bevindt. Je zou
dat in je berekening kunnen opnemen als je wilt.

Bijvoorbeeld: als de band 4 inch van de grond komt op de standaard
en je wilt dat hij 7/10" (.7 inch) is
4" min .7" = 3.3"... om uit de "verticalen" te snijden.

Neem mijn eikel-elektrisch lassen niet kwalijk... het is nog nooit het beste geweest...
en ik gebruikte een gasloze MIG-lasser van $99au voor de klus, wat niet hielp.

Ik ben goed met oxy-acetyleen, maar dat was niet beschikbaar.
Image

#21 ·
Hier zijn een aantal ERG complexe oplossingen voor het controleren van de olie, maar ik denk dat degene die ik heb bedacht SIMPEL is!

Ik begon met de olie op het JUISTE niveau na een olieverversing, geholpen door mijn vrouw die foto's maakte van de "peilglas", en DAARNA zette ik hem OP de achterste paddockstandaard, waar hij STABIEL IS, en maakte toen een goede, STEVIGE close-up foto van het genoemde "peilglas" om te zien WAAR het is.

NU WEET IK wat 'vol', motor op de banden, is, wanneer de motor OP mijn paddockstandaard staat. EN ik ben NIET waar de V650 op mij kan vallen. (JULLIE jonge gasten kunnen je mijn zorgen waarschijnlijk niet VOORSTELLEN...!)

#22 · (Edited)
Enkele ZEER complexe oliecontrole-oplossingen hier, maar ik geloof dat degene die ik bedacht heb, SIMPEL is!

Ik begon met de olie op het JUISTE niveau na een olieverversing, geholpen door mijn vrouw die foto's maakte van de "zichtmeter", en zette hem DAN OP de achterste paddockstand, waar hij STABIEL is, en maakte toen een goede, TIGHT close-up foto van die "zichtmeter" om te zien WAAR hij is.

NU WEET IK wat 'vol', motor op de banden, is, wanneer de motor OP mijn paddockstand staat. EN ik ben NIET waar de V650 op me kan vallen. (JULLIE jonge gasten kunnen je mijn zorgen waarschijnlijk niet VOORSTELLEN...!)
Ik moest lachen toen abonnees begonnen met advies (aan jou) over hoe je de motorfiets in evenwicht kunt brengen.

Ook maat, ik begrijp... (begrepen vanaf het begin) dat je methodologie
van het controleren van de olie met de motor op de standaard volledig geldig is... en ook eenvoudig.

Ik moet zeggen, mijn paddockstand was in zijn oorspronkelijke vorm in orde, maar
na hem "verlaagd" te hebben, is hij veel gemakkelijker te gebruiken (vooral het optillen) en is stabieler dan voorheen...
Ik ben er nu dol op.

De ZX12 met een volledig geladen 38 liter versnellingszak en visgerei (helaas geen zelfladende SUV/4x4-raketwerper) op de verlaagde paddockstand, op oneffen grond op "kinderkopjes" en stabiel als het spreekwoordelijke bakstenen huis... klaar voor een 3-daagse interstatelijke visvakantie...
Image

COWABUNGA!

#24 ·
Hoe perfect rechtop hij op de paddockstand staat, hangt af van de precisie van de techniek van de daadwerkelijke paddockstand en hoe perfect waterpas de vloer of grond is waarop hij staat... Zelfs als hij toevallig perfect rechtop staat, zal de achterkant altijd hoger zijn dan bij het correct controleren van het oliepeil terwijl hij in evenwicht op een vlakke ondergrond rechtop wordt gehouden.

#29 ·
Als onderdeel van mijn 'ouderdom' ben ik nogal huiverig om naast de rechterkant van de motor te gaan staan om te zien hoe het oliepeil is (het ZAKTE een keer toen ik dat deed, maar ik was niet gewond, hoewel mijn been EEN paar minuten vastzat), dus werkte ik aan een oplossing toen ik een olieverversing deed, de dag nadat ik 100.000 mijl had bereikt.

Ik liet mijn vrouw de 'sight-gauge' fotograferen terwijl ik de motorfiets van LINKS balanceerde, zijstandaard omlaag, totdat de foto het niveau op de VOLLE lijn liet zien nadat ik genoeg olie had bijgevuld.

1-sidestand=fresh oil door Ed Copeman, op Flickr

Toen maakte ik een korte rit (waardoor de olie ALTIJD zwart lijkt!), en bevestigde met mijn vrouw dat het NOG STEEDS zelfs op de VOLLE lijn in mijn werkplaats was, in de volgende foto.

2-sidestand=engine run a "bit" door Ed Copeman, op Flickr

TOEN zette ik mijn TREX achterste paddck-stand weer onder, en tilde de achterkant van de motor op, pakte mijn camera en keek naar 'WAAR VOL IS' wanneer opgetild.

3-on paddock-stand door Ed Copeman, op Flickr

Het is VOL als het oliepeil LICHTJES boven de "MINIMALE OLIEPEIL" lijn op de sight gauge staat!

(y)(y)

Je bericht is zeer verhelderend Eddie, en heeft me geïnspireerd om
dezelfde te doen met mijn V op mijn verlaagde paddockstand.
Resultaat hieronder:
Image

#30 ·
Het belangrijkste (voor MIJ) is te weten waar het VOLLE oliepeil is, als de motor op de paddockstand staat.

Trouwens - mijn evenwichtsproblemen komen van de Bells-verlamming die ik als GRATIS bijwerking kreeg van mijn tweede Moderna-prik een jaar geleden.

#31 ·
Het belangrijkste punt (voor MIJ) is te weten waar het VOLLE oliepeil is, wanneer de motor op de paddockstand staat.

Trouwens - mijn evenwichtsproblemen komen van de Bells palsy die ik als GRATIS bijwerking kreeg van mijn tweede Moderna-prik een jaar geleden.
Ik realiseerde me dat (vis à vis oliepeil) toen ik je originele post las.
En ik heb verteerd wat je zei over je evenwichtsproblemen
terug op pagina één. Ben je hersteld van de Bells?

Hoe is de mogelijkheid dat je een ander virus hebt opgelopen
(dat Bells veroorzaakt) rond dezelfde tijd dat je je covid-vaccinatie had (een toeval)
eliminiert Eddie?

Mijn eerste twee vaccinaties waren Pfizer en mijn derde was de Moderna
met nul bijwerkingen voor een van de prikken... just sayin'

Tot slot, ik weet niet zeker of je post die ik hierboven citeerde aan mij was gericht
(vandaar mijn opmerkingen in deze post) of aan alle lezers?