Kawasaki Versys Forum banner

650 bekende zwakke punten/problemen.

29K views 15 replies 14 participants last post by  hawkerjet  
#1 ·
Hé jongens, verder onderzoek naar het gebruik van de V 650 voor het voortzetten van een meerjarig RTW-avontuur. Een van de belangrijkste dingen tijdens het reizen op afgelegen locaties, vooral in de derde wereld, is betrouwbaarheid. Ik zou de motorfiets graag zo kogelvrij mogelijk willen maken.

Ik ben benieuwd naar welke gebieden van de 650 een probleem zijn geweest, of mogelijk een probleem vormen en welke stappen jullie hebben ondernomen om ze op te lossen? Ik heb bijvoorbeeld de vermelding gezien van de spanningsregelaar/gelijkrichter als een punt van zorg?

Alle adviezen worden zeer gewaardeerd. Proost.

#3 ·
Ik heb heel wat km gereden naar Thailand. Cambodja en lokaal het hele land. Slechts twee defecten, één is de lekkende voorvork tijdens een van mijn Thailand-ritten en pas geleden begaf de Sator het en dat bij 60.000 km. Afgezien van de genoemde defecten heeft niets me tijdens het rijden zorgen gebaard.

Houd de motorfiets gewoon goed onderhouden en hij zou probleemloos moeten functioneren. Ik had een Kawasaki ZR250, Z500 en beide reden probleemloos. Altijd een Kawa-rijder.

#4 ·
Wat betreft de zwakke punten aan het einde van de reis, is de stator de enige die ik ken, en die defecten treden op na veel kilometers. Het toevoegen van een voltmeter aan je paneel kan je een waarschuwing geven voor het probleem, in ieder geval genoeg om te voorkomen dat je in de wildernis strandt.

Het ontbreken van een bodemplaat is een potentieel probleem, afhankelijk van hoe vaak je van de verharde weg afgaat. Ik heb geen bodemplaat en ik ga wel van de verharde weg af, maar niet op ruige paden alleen. Er zijn enkele platen beschikbaar en ik zou er een toevoegen voor je reis, tenzij je van plan bent om 100% op de verharde weg te blijven.

Voeg een metalen radiatorbeschermer toe. Goedkoop en ze werken.

Ik zou geen middenbok toevoegen vanwege klachten die ik heb gelezen over het laag hangen, enz. Ik gebruik een Snap-Jack voor onderhoud onderweg.

Koop een goede motorbescherming die de onderste motor beschermt, niet alleen de bovenste delen. En vervang de voorste richtingaanwijzers door micro-formaat exemplaren. De OEM-richtingaanwijzers steken te ver uit en raken de grond bij een kanteling, waardoor de plastic kuip waar ze op gemonteerd zijn, breekt. Ik heb R&G Racing-richtingaanwijzers. Ze hebben montageplaten en weerstanden voor het aanpassen van de belasting, waardoor de installatie supereenvoudig is.

De voetsteunen worden aan een enigszins zwakke plaat bevestigd, wat kan resulteren in het afbreken van een voetsteun bij een val. Als je de radiatorbeschermer, bodemplaat en goede motorbescherming installeert, zijn de voetsteunbevestigingen de resterende zwakke punten.

De zitting krijgt veel klachten. Ik heb een Sargent-zitting en ben er dol op. Andere aftermarket-zittingen krijgen ook geweldige beoordelingen.

De V650 zou naar mijn mening een uitstekende keuze zijn voor RTW. Standaard onderdelen die breed beschikbaar zouden moeten zijn.

#5 ·
Wat betreft de zwakke punten aan het einde van de reis, is de stator de enige die ik ken, en die defecten treden op na veel kilometers. Het toevoegen van een voltmeter aan je paneel kan je een waarschuwing geven voor het probleem, in ieder geval genoeg om te voorkomen dat je in de wildernis strandt.

Het ontbreken van een bodemplaat is een potentieel probleem, afhankelijk van hoe off-road je zult gaan. Ik heb geen bodemplaat en ik ga wel off-road, maar niet op ruige paden alleen. Er zijn enkele platen beschikbaar en ik zou er een toevoegen voor je reis, tenzij je van plan bent om 100% op de weg te blijven.

Voeg een metalen radiateurkap toe. Goedkoop en ze werken.

Ik zou geen middenbok toevoegen vanwege klachten die ik heb gelezen over het laag hangen etc. Ik gebruik een Snap-Jack voor onderhoud onderweg.

Koop een goede motorbescherming die de onderste motor beschermt, niet alleen de bovenste delen. En vervang de voorste richtingaanwijzers door micro-formaat exemplaren. De OEM-richtingaanwijzers steken te ver uit en raken de grond bij een kanteling, waardoor de plastic kuip waarop ze zijn gemonteerd, breekt. Ik heb R&G Racing-richtingaanwijzers. Ze hebben montageplaten en load-matching weerstanden die de installatie supergemakkelijk maken.

De voetsteunen worden op een enigszins zwakke plaat gemonteerd, wat kan resulteren in het afbreken van een voetsteun bij een glijpartij. Als je de radiateurkap, bodemplaat en goede motorbescherming installeert, zijn de voetsteunbevestigingen de resterende zwakke punten.

De zitting krijgt veel klachten. Ik heb een Sargent-zitting en ben er dol op. Andere aftermarket-zittingen krijgen ook geweldige beoordelingen.

De V650 zou naar mijn mening een uitstekende keuze zijn voor RTW. Standaard onderdelen die breed beschikbaar zouden moeten zijn.
Bedankt maat, dit is precies het soort input waar ik naar op zoek ben. De accessoirekant is een gegeven. Ik ben nu meer dan 70.000 km RTW aan het rijden en ik heb wat tests gedaan in valbeugels en dergelijke, dat kan ik je vertellen! Ik hou ook van de gemakkelijke beschikbaarheid van onderdelen. Een van de belangrijkste redenen waarom ik van plan ben van motor te wisselen, is de schaarste aan onderdelen, de kosten en de moeilijkheid om ze te krijgen met de Europese merken.

#6 ·
Die stator krijgt VEEL te veel aandacht; hij is waarschijnlijk niet slechter dan andere motoren.
We lezen er hier zoveel over, alleen maar omdat te veel leden erover praten, omdat er niets anders is om over te praten!
Ik bedoel, als de volgende populaire onderwerpen van 'problemen' de voertuigsensor of het hoge stationaire toerental zijn, weet je dat je de bodem hebt bereikt en de put droog is!

Volg de onderhoudsschema-items (misschien niet meer dan 2x de interval), d.w.z. olie en filter, luchtfilter, kabelsmering, ketting en tandwielen, klepcontroles, vorken, remmen, wiellagers.

FYI: er zijn GEEN "bash/skid plates" voor versys, alleen steenbeschermers. Ze zullen het gewicht van de motor bij impact niet dragen. Maar ze zijn nog steeds redelijk nuttig in vergelijking met de plastic standaard.

#7 ·
Het laadsysteem van de Versys lijkt op dat van veel andere motorfietsen. Wij (dit forum) hebben het geluk een lid te hebben dat het onderzoek heeft gedaan en ons kan vertellen waarom ze falen en ons een aanpassing kan geven om te voorkomen dat dit gebeurt. Ik heb verschillende sators op mijn Vulcan 750 gehad. De eerste ging meer dan 50.000 mijl mee, de goedkope vervangers slechts een paar duizend per stuk. Nu weet ik waarom.

#8 ·
...Voorbeeld, ik heb de vermelding gezien van de regelaar/gelijkrichter als een punt van zorg?....
Ik zou willen voorstellen om de OEM shunt stator te vervangen door een serie stator. (MEER info komt verder in DEZE reactie.)

Wat betreft de zwakke punten aan het einde van de rit, de stator is de enige die ik ken, en die storingen treden op na veel kilometers. Het toevoegen van een voltmeter aan uw paneel kan u een vroege waarschuwing geven voor het probleem, in ieder geval genoeg om te voorkomen dat u in de wildernis strandt....
Mijn eerste statorstoring was op mijn '09 bij 52.243 km [32.463 mijl]. Ik heb eerst de stator vervangen, en daarna met hulp van onewizard de OEM regelaar vervangen door een COMPUFIRE R/R bij 53.917 km [33.502 mijl]. Ik kan niet zeggen hoe lang DIE reparatie heeft geduurd, want ik had een low-side crash waardoor de motorfiets bij 62.790 km [39.016 mijl] werd afgeschreven.

Toen had ik een statorstoring op mijn '08 in AZ, NADAT ik een POLARIS R/R had geïnstalleerd, dus, duidelijk was de schade al aan mijn stator opgetreden daarvoor. (Voor info over die stator kun je PROBEREN TE ZOEKEN want ik heb geen gegevens voor de '08 hier in BC.) Toen de stator 'stierf', kon ik ongeveer 12 tot 15 mijl reizen tot het punt waar de spanning zo laag werd dat de motor zou zijn GESTOPT, omdat ik mijn koplamp UIT kon zetten, een aanpassing voorgesteld door onewizard, waardoor ik ZO VER kon reizen!

Op mijn '15 V650 heb ik de OEM R/R vervangen door een POLARIS R/R bij 28.589 km [17.764 mijl], en TOT NU TOE werkt alles prima.

IK RAAD U AAN OM GOED NA TE DENKEN OVER DIT PROBLEEM ALS U HOOPT ALLE RITTEN TE VOLTOOEN DIE U BEGINT!!!

Die stator krijgt VEEL TE VEEL aandacht; hij is waarschijnlijk niet slechter dan andere motoren.
We lezen er hier zoveel over omdat er te veel leden over praten, omdat er niets anders is om over te praten!....

#9 ·
Ik heb het moeilijk met het stator "probleem" dat modelspecifiek is. Motorfietslaadsystemen zijn over de hele linie veel minder robuust dan die van auto's. Ik heb zowel moderne als vintage motoren gehad en problemen met het laadsysteem zijn een van de meest voorkomende problemen in het algemeen en veruit het meest voorkomende elektrische probleem. Dus voor mij is het een beetje dwaas om te zeggen dat het laadsysteem een modelspecifiek probleem is voor de Versys. Laten we ook bedenken dat dit dezelfde motor is als in de Ninja 650 en de Vulcan S.

De standaard zitting is ook een veel voorkomende klacht. Een die ik deelde, god, ik haatte die standaard zitting. Ik kocht een Seat Concepts zitting en heb nooit meer omgekeken. Dat de motor een beetje trilt, is een andere veel voorkomende klacht, dit probleem is naar mijn mening grotendeels opgelost bij de gen-3 motoren, omdat er nu veel meer dingen rubbergecoat zijn.

#10 ·
Ik heb moeite met het stator "probleem" dat modelspecifiek is. Motorfietslaadsystemen zijn over de hele linie veel minder robuust dan die van auto's. Ik heb zowel moderne als vintage motoren gehad en problemen met het laadsysteem zijn een van de meest voorkomende problemen in het algemeen en veruit het meest voorkomende elektrische probleem. Dus voor mij is het een beetje dwaas om te zeggen dat het laadsysteem een modelspecifiek probleem is voor de versys. Laten we ook bedenken dat dit dezelfde motor is als in de ninja 650 en de vulcan S.

De standaard zitting is ook een veel voorkomende klacht. Eentje die ik deelde, god, ik haatte die standaard zitting. Ik kocht een seat concepts zitting en keek nooit meer achterom. De motor die een beetje onrustig is, is een andere veel voorkomende klacht, dit probleem is volgens mij grotendeels opgelost bij de gen-3 motoren, omdat er nu veel meer dingen rubbergecoat zijn.
Ik moet over het algemeen de standaard zittingen aanpassen om de druk op het stuitbeen te verlichten. Het is iets dat me al jaren plaagt. Ik moet nog op een Versys zitten, dus de tijd zal het leren. Bedankt voor de feedback.

#12 ·
Je zou kunnen denken dat de stator veel te veel aandacht krijgt, tot het moment dat een statorstoring je in de steek laat. Het is niet leuk en gebeurt nooit toevallig in de garage thuis.

Statorstoring is zeer ernstig en gemakkelijk te verhelpen. Ik zou niet op een RTW-reis vertrekken zonder in ieder geval reserveonderdelen te hebben om het probleem onderweg te verhelpen.

#15 ·
Ik denk dat het enige echte zwakke punt van deze motoren het ontwerp van het koelsysteem is. In plaats van een bypass naar de thermostaat te hebben, heeft de thermostaat een gat waardoor koelvloeistof kan stromen voordat hij opengaat. Dus een thermostaat kan gesloten falen en een tijdje onopgemerkt blijven en de motortemperaturen zijn niet zo stabiel als met een bypass; installeer een thermobob.

Op mijn '14 met 136.000 km stond ik een keer stil nadat de stator faalde bij ongeveer 70.000 km; een voltmeter zou me ervoor hebben gewaarschuwd en ik was vrij dicht bij een stad toen het gebeurde, als ik me ervan bewust was geweest, was ik gestopt op een veel handigere locatie in plaats van daar buiten nadat de batterij leeg was. Ik ben er nooit aan toegekomen om een voltmeter te installeren, voordat ik op een reis van 10.000 km vertrok, met de kilometerteller op 120.000 km, heb ik net de stator weer vervangen. De isolatie was verkoold en ik ben er vrij zeker van dat de stator tijdens die reis zou zijn uitgevallen.

Zoals je kunt zien, ben ik aan het muggenziften, het zijn solide motoren en heel gemakkelijk om aan te werken als er iets misgaat.