Kawasaki Versys Forum banner

2022 Versys 650 Shoodaben ECU Flash Review

1.7K views 3 replies 4 participants last post by  Fastoman  
#1 ·
Al lange tijd een lurker, eerste keer dat ik post.

Ik begon met een 1972 Honda CB200 als mijn eerste motorfiets, die ik 6 maanden heb gereden en daarna wilde ik iets met meer vermogen en beter voor het rijden met z'n tweeën, dus kocht ik een 1982 Suzuki GS850, waar ik absoluut van hield. Ik heb mijn motorveiligheidscursus op deze motorfiets gedaan, mijn rijbewijs op deze motorfiets gehaald, en het was mijn enige vervoermiddel voor ongeveer 3 jaar (in Ohio) terwijl ik mijn studie afrondde na een dienstverband bij de Marines. Ik heb veel tijd besteed aan het leren van motoronderhoud op deze motorfiets, het vervangen van bougies, het vervangen van motor- en versnellingsbakolie, het opnieuw afstellen en afstellen van carburateurs, enz. Hij had een enorme topsnelheid en was tegelijkertijd ongelooflijk betrouwbaar. Uiteindelijk dacht ik dat ik een Harley nodig had, dus kocht ik een 1998 sportster 1200. Ik heb deze ongeveer 4 jaar gehouden, maar deed hem weg nadat ik mijn eerste kind kreeg, omdat ik niet echt genoeg tijd had om erop te rijden en er uiteindelijk nooit echt van hield.

Snel vooruit naar 2022 en ik wilde een nieuwe motorfiets kopen. Ik wilde iets dat wat Appalachian grind aankon als dat nodig was, het goed zou doen in de stad, een langeafstandsrit aankon die ik voor mijn 40e verjaardag had gepland, en ik wilde absoluut dat hij brandstofinjectie had met een digitaal dashboard. Na veel onderzoek op Reddit en YouTube keek ik naar de Daily Rider-aflevering over de Versys 650 en dit overtuigde me, vooral omdat ik zag dat er een vernieuwing was voor de 2022-versie van deze motorfiets die al mijn vakjes aanvinkte. Ik vond een dealer met er een op voorraad, maakte een proefrit en kocht mijn allereerste gloednieuwe motorfiets, een candy lime green 2022 Versys 650 ABS. Ik heb een paar dingen toegevoegd, nieuwe claxon (de oude was kapot), valbeugels, handkappen, Shad topkoffer, een Puig windscherm en nu is het precies wat ik wil dat mijn motorfiets is.

In eerste instantie leek het alsof ik de toekomst in sprong. Tractiecontrole, ABS, digitale meters, gemakkelijk verstelbare vering, verstelbare windbescherming, vloeistofgekoelde motor, verstelbare hendels, zoveel comfort en rijhulpmiddelen waar ik nog nooit aan was blootgesteld. Het was een absolute droom. Ik beëindigde mijn inrijperiode snel in de eerste paar weken, deed het eerste onderhoud en begon toen echt aan de motorfiets te wennen. Ik was helemaal tevreden met de top en ik leerde hoe ik de motorfiets echt in bochten en bochten kon leggen, maar begon al heel snel te haten hoe de motorfiets presteerde bij lage snelheid, lage versnelling manoeuvreren. De motorrem was zo heftig en je kunt zien dat er geen trailing fuel op deze motorfiets zit. Een bocht nemen met lage snelheid voelde gewoon nooit goed aan. Mijn GS850 was net zo zwaar en had waarschijnlijk een hoger zwaartepunt, maar handelde zoveel beter, ik had de carburateurs perfect afgesteld en het voelde altijd als een droom, maar deze Versys gaf me altijd het gevoel dat ik een totale noob was als ik probeerde een bocht te nemen met 15 MPH.

Ik vond al snel dit forum en ontdekte dat iedereen het had over Steve met Shoodaben Engineering en hoe zijn ECU-flash een totale gamechanger was. Ik overwoog om een Power Commander te kopen, maar de kosten-batenverhouding was niet logisch, aangezien een ECU-flash goedkoper is en meer dingen bereikt dan ik ooit zelf met een PC zou kunnen doen. Het nadeel was dat Shoodaben nog geen flash voor de 22 had, maar uiteindelijk zag ik dat hij hem op zijn website aanbood. Ik nam onmiddellijk contact op met Steve, verwijderde mijn ECU en stuurde hem op naar Steve en kreeg hem vorige week terug. Ik kan niet genoeg uitdrukken hoe noodzakelijk dit is voor deze motorfiets. Ik heb er gisteren een rit van 100 mijl mee gemaakt en elke twijfel die ik had over deze motorfiets is nu verdwenen. Voelt geweldig in het middenbereik, bochten perfect, het gaspedaal voelt veel minder nerveus bij lage snelheden, maar ik heb nog steeds wat motorremmen als ik het nodig heb. Als iemand hier twijfelt of deze flash enkele van die problemen met lage snelheid oplost, wil ik alleen maar zeggen dat dit absoluut zo is. Bedankt Steve!

#2 ·
Welkom op de "actieve" kant van het forum!

Ik heb nog geen negatieve beoordeling gezien van Steve's ecu flash voor de Versys. Blij dat je er gebruik van kon maken 👍🏻